04.04.12 - 05.04.12 Tournai - Rue-des-Vignes - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annelies Vorselaars - WaarBenJij.nu 04.04.12 - 05.04.12 Tournai - Rue-des-Vignes - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annelies Vorselaars - WaarBenJij.nu

04.04.12 - 05.04.12 Tournai - Rue-des-Vignes

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 April 2012 | Frankrijk, Parijs

De wekker roept ons om 07.30 uur. We willen rond 09.00 uur op pad. In de eetzaal echter worden we opgemerkt door een Belgische wielrenner, die terug is van zijn Parijs-Roubaix en gisteren zo’n 275 km op zijn mountainbike gereden heeft (Jeroen, je kunt er een voorbeeld aan nemen). Hij ziet aan onze outfit dat wij de eigenaren van de 2 trekkingfietsen moeten zijn, die hij gisteren bij het stallen van zijn eigen fiets, is tegengekomen. De man zit duidelijk verlegen om een praatje en vraagt of hij mag aanschuiven. Hij voorziet ons ongevraagd van adviezen van allerlei aard, want hij is al tweemaal op de fiets naar Santiago de Compostela geweest. Hij vermaakt ons kostelijk!
Als we na het ontbijt uiteindelijk onze bidons hebben gevuld en de fietsen hebben ‘aangekleed’ en weg willen rijden, komt hij ons gedag zeggen en weer opnieuw maakt hij een praatje en draagt mij een lang gedicht voor over ‘de fietser’. Hij heeft een gewillig luistergezelschap, maar hierna willen we toch écht weg.
We hebben vandaag voor het eerst niets besproken en hebben elkaar ook toegezegd niet méér aan kilometers te doen. dan goed is voor ons. We houden er rekening mee dat de afstand vandaag wat korter zal zijn.
Opnieuw koud deze ochtend, maar droog. Wat zijn de weergoden ons toch goed gezind. Ik ben er dankbaar voor, zo ook voor het feit dat we de wind voor het merendeel in de rug hebben.
Onderweg zou je de indruk kunnen krijgen in Nederland te zijn. Wij denken dan wel dat Nederland tulpenland is, maar hier zie je bijna tuin voor tuintje tulpen, in voornamelijk rood en geel. Ze staan allemaal prachtig in bloei.
Bij de bakker wordt onze moed geprezen, als de bakkersvrouw mijn Jacobsschelp om mijn nek ziet bungelen en vraagt of we richting Spanje gaan. Mijn reactie is steeds gematigd: we moeten immers nog heel wat presteren.
De route gaat ons vandaag in elk geval goed af. Zou het gaan wennen, dat klimmen? Hopelijk is dat het, want morgen doen we een traject met alvast wat pieken (en dalen).
We komen onderweg voorbij een fritterie en besluiten onze warme maaltijd alvast te nuttigen en de broodjes als avondmaaltijd te nemen. Terwijl we op onze bestelling wachten, wordt er belangstelling in onze fietsen getoond. Even ben ik bezorgd, dat ze er met de fietsen tussenuit willen. Als we op een bankje onze 'maaltijd' verorberen, worden we begroet door moeders met kindjes, onderweg naar school.
Als einddoel voor deze dag hadden we Cambrai in het vizier. We voelen ons echter nog dermate energiek, dat we nog zo’n 12 km. gaan.
Opvallend onderweg zijn van die ‘vanmorgen vloog hij nog’ gevalletjes.
Ik realiseer me regelmatig dat het hier zó stil is; ik hoor dan alleen het rondspinnen van mijn fietswielen en de wind, die langs mijn helm suist. Wat geweldig is dit en wat boffen we dat we aardbewoners zijn en geen marsmannetjes!
In Cambrai maken we een stop en proberen we voor elkaar te krijgen dat ik overal, dus ook vanavond, kan internetten zonder afhankelijk te zijn van 'gratis wifi'. Het blijkt toch een onverantwoorde uitgave voor pelgrims! (dit betekent dus dat er nóg steeds geen bericht aan jullie kan worden gedaan).
We vragen in het cafeetje waar we koffie drinken aan de serveerster of ze een adresje voor deze nacht wil reserveren. De bestemming wordt een boerderij in Rue-des-Vignes.
De afstand vandaag van 82,5 km. is ons meegevallen.
We worden hartelijk ontvangen op ons logeeradres en krijgen een welkomstdrankje aangeboden. De alleenstaande vrouw des huizes lijkt blij met ons gezelschap en vertelt ons in korte tijd haar 'histoire'. En dat is nou zo leuk aan deze manier van onderweg zijn!
Ze troont ons mee naar een opkamer, al waar zij een dame verzorgt, die Alzheimer heeft. Deze vrouw vormt haar vaste bron van inkomsten; boeren doet zij al lange tijd niet meer.
Later op de avond komt nog een Belg om onderdak vragen en hebben wij dus een buurman. Ook hij is onderweg naar Santiago, maar zal omdraaien zodra het gaat regenen.
Hij kondigt aan graag te snurken, maar we hebben er geen last van. Ook wij zijn in diepe slaap deze nacht.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Vandaag schrijven we 18.01.12. Hier zitten we dan aan tafel, Sjef en ik, allebei bezig met voorbereidingen voor onze tocht naar Santiago de Compostela. Sjef is doende om de route uit te zetten op zijn nieuwe Garmin en richt zich daarbij op de beschrijving in de boekjes 'St. Jacobsroute, fietsroute deel 1 en 2', van Clemens Sweerman. Ik vind het tijd worden om de weblog aan te maken en me weer vertrouwd te maken met het schrijven op waarbenjij.nu. Mijn eerdere verslagen dateren van bijna 2 jaar geleden, toen Sjef zijn motorreis naar Nepal maakte. Een opfrissertje is dus wel nodig. Opnieuw aanmelden op deze site betekent ook een naam voor het webadres bedenken. Daar hebben we een eerste moeilijkheid. Ik vind dat de naam moet linken aan Sjef en mij; we maken immers samen de tocht. Sjef, meer praktisch ingesteld, is van mening dat het adres mijn naam moet bevatten, want anders krijgen belangstellenden nóóit de weblog gevonden.Vooruit, toegegeven: het webadres wordt AnneliesVorselaars.waarbenjij.nu. Het verslag wordt uiteraard óns verhaal.

Actief sinds 18 Jan. 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 118462

Voorgaande reizen:

01 April 2012 - 25 Mei 2013

Eindelijk ... naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: